Advertisement

W97.jpg
Routes Boekelo 1.jpg

Boekelo is een startpunt in de gemeente Enschede in Overijssel. Ten zuiden van het startpunt liggen de startpunten Buurserzand en Het Rutbeek, in het zuidwesten Bad Boekelo en Stepelo en in het westen Beckum, in het oosten Usselo, Helmerhoek en Wesselerbrinkpark, en Boeldershoek en Twekkelo in het noorden.

Kaart

Om de routes vanaf startpunt Boekelo op de kaart te zien of te downloaden klik hier

Beschrijving

Tijd voor een zeewandeling... jawel, in Boekelo!

Welkom bij startpunt Boekelo. Een wandeling door Boekelo is een wandeling door het rijke industriële verleden dat dit dorp heeft gekend. Dit begon met de opening van de spoorlijn Winterswijk-Neede-Boekelo-Hengelo in 1885. Boekelo is vooral bekend geworden vanwege de zoutwinning. Hoe dat kan? Doordat de grond waarop je zometeen wandelt, vroeger zee was! Daarnaast bloeide de textielindustrie op. Rijke textielfabrikanten kochten de kale woeste gronden en gebruikten die voor landbouw, jacht, houtproductie en om er te wonen. De landgoederen Hof te Boekelo (een oorspronkelijk havezathe uit 1570), De Weele, Zonnebeek en Het Stroot zijn hiervan levend bewijs en je bezoek meer dan waard.

Rijk Industrieel verleden

Welkom bij startpunt Boekelo. Hier vindt u nog diverse herinneringen aan een rijk industrieel verleden zoals de oude zoutboortoren en de voormalige stoomblekerij. Het huidige Twentse Landschap is voor en een belangrijk deel gevormd door rijke textielfabrikanten. Ze kochten de kale woeste gronden en gebruikten die voor de landbouw, de jacht, de houtproductie en om er te wonen. Landhuis de Weele (1) in Boekelo dateert uit 1911. Woning én park, creatie van de bekende landschapsarchitect P.Wattez, vormen een fraai geheel. Opdrachtgever was W. van Heek, directeur van de Boekelose Stoomblekerij.

Routes

Kaart Boekelo.jpg

Advertisement