Advertisement

Routes Brandtoren.jpg
Brandtoren routes 2.jpg
E65.jpg

Brandtoren is een startpunt nabij het dorp Hezingen in de gemeente Tubbergen in Overijssel. Ten westen van het startpunt liggen de startpunten Mosbeek, Tutenberg, Vasse en Mander, ten noorden Hesingen en Uelsen, ten oosten Springendal en Hezingerveld en ten zuiden Hazelbekke, Nutter, Vasserheide, Kuiperberg en Ootmarsum.

Kaart

Om de routes vanaf startpunt Brandtoren op de kaart te bekijken of te downloaden klik hier.

Beschrijving

Zuivere bronnen, rustgevende essen en een smokkelpad

Welkom bij startpunt Brandtoren. Vanaf de Brandtoren leiden verschillende routes naar het Springendal, een idyllische plek met bos, kabbelende beekjes, bronnen en kwelvijvers. Dankzij het zuivere water vind je hier bijzondere planten én de zeldzame beekprik, een palingachtig visje. De rustgevende route Nutter- en Hezingeres loopt door een glooiend open landschap met wei- en hooilanden, zandwegen en mooie historische boerderijen. De langste route voert je langs de molens van Bels en Frans en door de Paardenslenkte. Door deze ondiepe stuwwal werden vroeger paarden het gebied in- en uit gesmokkeld. Nu grazen er schapen en zie je soms de zandhagedis wegschieten.

Welkom in het nationaal landschap Noordoost-Twente

U staat bij het begin van enkele rondwandelingen vanaf startpunt Brandtoren.

De Brandtoren van Staatsbosbeheer is een ideale plek om een wandeling te beginnen. Vanaf de parkeerplaats starten de mooiste routes in alle richtingen. Twee routes gaan richting het Springendal, door het bos naar de bronnetjes, beken en vijvertjes. De wandelingen over de Nutter- en Hezinger esch en langs de weiden van de Mosbeek gaan door open landschap met zandwegen, mooie boerderijen en vooral rust. De langste route brengt u naar de molens van Bels en Frans die in eigendom zijn van Landschap Overijssel. Op de Paardenslenkte zult u grazende schapen tegenkomen, want smokkelen van paarden hoeft niet meer. Met wat geluk ziet u op de heide een zandhagedis zonnebaden.

Routes

Kaart Brandtoren.jpg

Advertisement