Advertisement

Routes Broekheurne 1.jpg
Routes Broekheurne 2.jpg
X95.jpg

Broekheurne is een startpunt in de gemeente Enschede in Overijssel. Het is gelegen aan het kruispunt tussen de Moorvenweg en Kwekkeboomweg. Ten noorden van het startpunt liggen de startpunten Helmerhoek, Wesselerbrinkpark, Pathmos en Usselo, in het westen Het Rutbeek en Buurserzand, in het zuiden Buurse en Haarmühle, en Smalenbroek en Aamsveen in het oosten.

Kaart

Om de routes van dit startpunt te bekijken of ze te downloaden klik hier

Beschrijving

Broekheurne, buurtschap vol historie en cultuur

Welkom bij startpunt Broekheurne. Wie kon vermoeden dat een klein buurtschap als Broekheurne zo'n hoge culturele en historische waarde zou hebben? Bewonder de vele Twentse vakantieboerderijen. En bezoek het treinstation aan de grens met Ahaus. Het station en zijn café, het douanegebouw en het overlaadstation in Broekheurne zijn echte bezienswaardigheden. Ze zijn gebouwd aan het begin van de 20e eeuw, toen er een spoorlijn werd aangelegd van Enschede naar Ahaus, om steenkool te kunnen veroveren. Parallel aan de Buurserstraat kun je de oude spoordijk een paar honderd meter volgen als wandelpad. Ben je (ook) een natuurliefhebber? Loop dan door in de richting van het Aamsveen!

Routes

Kaart Broekheurne.jpg

Advertisement