Advertisement

Routes Buurserzand 2.jpg
Routes Buurserzand 1.jpg
Z75 Buurserzand.jpg

Buurserzand (vroeger Molenbelt) is een startpunt in de gemeente Haaksbergen in Overijssel. Ten westen van het startpunt liggen de startpunten De Veldmaat, Haaksbergen en Honesch, ten zuiden liggen de startpunten Ronde Bulten, Siberië en Armenveen, in het zuidoosten Oortjesbrug, Buurse en Rietschot en in het noordoosten Het Rutbeek, Helmerhoek en Broekheurne.

Kaart

Om de routes van dit startpunt op de kaart te bekijken of te downloaden klik hier

Beschrijving

In de voetstappen van textielfamilie Van Heek

Welkom bij startpunt Buurserzand. Waan je paar eeuwen terug, in de voetstappen van textielfamilie Van Heek. Deze familie gebruikte de heidevelden van Buurserzand als jachtgebied. Gelukkig vliegen de kogels je vandaag de dag niet meer om de oren, maar kom je juist tot rust. Wie weet hoor je het geluid van de geelgors en zie je de zeldzame klokjesgentiaan, die opvalt door haar blauwe kleur. Karakteristiek zijn de 150 jaar oude jeneverbesstruiken en ronduit adembenemend is het uitzicht over de Hagmolenbeek. Om zeker te zijn dat alles bewaard blijf, heeft Van Heek het Buurserzand in 1929 als eerste natuurgebied van Overijssel geschonken aan Natuurmonumenten. Start en ontdek waarom!

Ontdek Buurserzand

De naam doet vermoeden dat het om een droog stuifzandgebied gaat, maar niets is minder waar. Het Buurserzand is een heidegebied waar heide, bos, vennen en stuifzandheuvels elkaar afwisselen. De naam is ontstaan door de kuddes schapen die vroeger op het land graasden. De begrazing was te intensief en er ontstonden kalen zandbodems. Tegenwoordig is het de taak van de runderen te voorkomen dat het gebied overwoekerd raakt. Door cultuurhistorische monumenten als markestenen, een 'los hoes' de Bommelas en Harrevelderschans (een oud verdedigingswerk) krijgt Buurserzand een mysterieuze sfeer. Het Buurserzand is dus een veelzijdig gebied waar je kunt wandelen fietsen en genieten van de natuur.

U staat bij het begin van enkele rondwandelingen vanaf startpunt Molenbelt.

Samen met startpunt Ronde Bulten is Molenbelt de toegang tot het unieke natte heidegebied Buurserzand. Doordat de textielfamilie Van Heek het als jachtgebied gebruikte, is het Buurserzand nooit ontgonnen. In 1929 is het als eerste natuurgebied in Overijssel geschonken aan Natuurmonumenten. In dit gedeelte van het Buurserzand staan oude jeneverbesstruiken van bijna 150 jaar oud, grazen van mei tot november runderen en komt zowel dop- als struikheide in bloei. Het Rietschot is een nieuw natuurontwikkelingsgebied. In noordoostelijke richting loopt u langs akkers en weiden met mooie uitzichten. De Hagmolenbeek slingert zich door het landschap, dat grenst aan het recreatiegebied Het Rutbeek.

Routes

Kaart Buurserzand.jpg

Advertisement