Advertisement

Routes De Veldmaat 1.jpg
Routes De Veldmaat 2.jpg
Z12 Haaksbergen.jpg

De Veldmaat is een startpunt in de gemeente Haaksbergen in Overijssel. Ten westen van het startpunt liggen de startpunten 't Wolferink en Sint Isidorushoeve, ten zuiden liggen de startpunten Haaksbergen en Honesch, en in het oosten liggen Ronde Bulten en Buurserzand.

Kaart

Om de routes vanaf het startpunt De Veldmaat op de kaart te bekijken of te downloaden klik hier. De blauwe route ontbreekt echter op deze kaart.

Beschrijving

Volg het spoor in De Veldmaat

Welkom bij het startpunt De Veldmaat. Het voormalige kerkdorp De Veldmaat is tegenwoordig een mooi wandelgebied. Vroeger liep hier het spoor van de Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij van Winterswijk naar Enschede, aangelegd omwille van de textielindustrie. Sinds 1867 is het de Museum Buurtspoorweg. Langs deze spoorlijn wandel je door verschillende buitengebieden en kun je de waterlopen volgen. Bijvoorbeeld dat van de Hagmolenbeek! Wil je nog meer proeven van de Twentse historie? Wandel dan via de oude Smitterijweg naar het historisch centrum van Haaksbergen. Stap vervolgens op de trein om te genieten van een ritje met de oude stoomtrein naar Boekelo.

U staat bij het begin van enkele rondwandelingen vanaf startpunt de Veldmaat.

Het oudste gedeelte van de Veldmaat was vroeger een kerkdorp. Het spoor van het oude lijntje van de Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij is nu de Museum Buurt Spoorweg. Het doorsnijdt de wijk op weg naar eindbestemming Boekelo. De wandeling verrast door haar tracé langs waterlopen door het overwegend agrarische buitengebied aan weerzijden van het spoorlijntje. De vistrap in de Hagmolenbeek is een bijzonder plekje. Ook kunt u naar het historische centrum van Haaksbergen wandelen via de oude Smitterijweg. Wat dacht u van een ritje met de Maas-Buurtspoorweg van Haaksbergen naar Boekelo gecombineerd met een wandeling over het wandelnetwerk?

Routes

Kaart De Veldmaat.jpg

  • Oranje.jpg 9,8 km
  • Geel.jpg Ommetje De Veldmaat 9,7 km
  • Blauw.jpg 7,4 km
  • Paars.jpg 13,9 km
Advertisement