Advertisement

L30 Deventer 1.jpg
L30 Deventer 2.jpg
Routes Deventer.jpg

Deventer (Voorheen Deventer-Station) is een startpunt in de gemeente Deventer. Ten noorden van het startpunt Deventer liggen de startpunten Nieuw Rande, Keizerslanden en Diepenveen, ten oosten Ulebelt en Schalkhaar en De Worp in het zuidwesten.

Kaart

Om de routes vanaf startpunt Deventer op de kaart te bekijken of te downloaden klik hier.

Beschrijving

Welkom bij startpunt Deventer. Wandelen in de Deventer binnenstad is een verhaal apart. Talloze straatjes en steegjes laten u de Hanzestad beleven. De wandelroutes vanaf dit startpunt voerend door de stad naar buiten. Station Deventer ligt aan de rand van de oude vesting. De muren en wallen zijn er al lang niet meer, maar het slingerende pad door het historische Rijsterborghpark markeert de vestinggracht. Eenmaal aan de IJssel kunt u via de spoorbrug naar de overkant. Heel verrassend is ook de lange route via de Zandweerdplas, de Stobbenwaard en de Kliekenbeltskolk. Bij hoogwater is de paarse route niet begaanbaar.

Bezienswaardigheden

(1) De Waag

De beste manier om de stad Deventer en haar omgevign te leren kennen is een bezoek aan de WAag. Het gebouw is het oudste waaggebouw in Nederland dat als zodanig werd gebouw en was in gebruik tot 1862. Via de Waag kwamen er veel accijnzen en weeggelden in het gemeentelijke laatje. Buiten hangt aan de rechtermuur een koperen ketel, waarin vroeger valsemunters werden gekookt.

www.vvvdeventer.nl

(2) Rijsterborgherpark

Het Rijsterborgherpark of Oude Plantsoen is een stadspark dat ruim een eeuw geleden is aangelegd door architect Leonard Springer. Bruggen, banken, koepels en rotspartijen vormen de 'sieraden' van het park. Het Rijsterborgherpark liep tijdens de Tweede Wereldoorlog flinke schade op door geallieerde bombardementen, bedoeld voor het nabije station en de spoorbrug van Deventer. Met een bijzondere structuur en karakteristieken is het een geliefd park voor inwoners en bezoekers. Het Rijsterborgherpark vormt met het Vogeleiland sinds 1968 een rijksmonument.

Routes

Kaart Deventer.jpg

  • Rood.png 5,5 km
  • Oranje.jpg 4,3 km
  • Geel.jpg 20,9 km
  • Blauw.jpg 3,8 km
  • Paars.jpg 11,7 km
  • Marskramerpad.jpg Marskramerpad 372 km
  • Hanzestedenpad.jpg Hanzestedepad 122 km
  • Rondje Deventer.jpg Rondje Deventer 34,5 km
Advertisement