Advertisement

Routes Enterbroek 1.jpg
Routes Enterbroek 2.jpg
P40 Wierden.jpg

Enterbroek is een startpunt tussen Enter en Delden in de gemeente Wierden in Overijssel. Ten westen van het startpunt liggen de startpunten Enter en Zuiderveld, ten noorden de startpunten Mokkelengoor en Ypelo, in het zuiden Deldenerbroek en Elsenerbroek, en Bornerbroek en Azelo in het oosten.

Kaart

Om de routes vanaf het startpunt Enterbroek op de kaart te bekijken of te downloaden klik hier.

Beschrijving

De boerderijen, bosjes en beken van Enterbroek

Welkom bij startpunt Enterbroek. Vanaf dit startpunt kun je kiezen uit aantrekkelijke routes door het Enterbroek. De ene route brengt je over het terrein van de kinderboerderij langs essenbosjes, houtwallen en de Regge. De andere route voert je over zandwegen door een licht glooiend landschap langs oude boerderijen. Tussen het groen en geel van de velden en het rood van de daken, valt regelmatig je oog op het blauw van de Twickelervaart. Eigenaar van Havezate Twickel, Carel George van Wassenaer Obdam, heeft deze beek in de 18e eeuw laten graven, als vaarweg naar de Regge. Gevaren wordt er al sinds de 19e eeuw niet meer, maar wandelen kun je hier heerlijk!

U staat bij het begin van een wandeling vanaf startpunt Enterbroek.

In dit gebied van Regge, Hagmolenbeek en Twickelervaart is in het verleden veel te doen geweest over laad- en losplaats van goederen en de daarbij behorende inkomsten. Erve Kattelaar en de schippersherberg Binnengait aan de Regge kwamen in conflict met de graaf van Twickel toen deze de Twickelervaart liet graven vanaf Delden naar Enter. U wandelt in het Enter- en Deldenerbroek langs deze watergangen, over rustige zandwegen en langs essenbordjes en houtwallen. Helaas is het geluid van de snelweg A1 hier een storend element.

Routes

Kaart Enterbroek.jpg

  • Rood.png 7,7 km
  • Geel.jpg 8,3 km
  • Groen.jpg 6,1 km
  • Blauw.jpg 4,7 km
  • Paars.jpg 7,7 km
Advertisement