Advertisement

Routes Fleringerveld 1.jpg
Routes Fleringerveld 2.jpg
L30 Tubbergen.jpg

Fleringerveld is een startpunt gelegen ten westen van Fleringen in de gemeente Tubbergen in Overijssel. Ten westen van het startpunt liggen de startpunten Albergen, Harbrinkhoek en Mariaparochie, ten zuiden liggen de startpunten Molenven, Saasveld en Hertme, in het oosten Fleringen, Reutum en Molenhof en in het noorden Tubbergen, Baasdam en De Huijer.

Kaart

Om de routes vanaf startpunt Fleringerveld te bekijken of te downloaden klik hier.

Beschrijving

Door de boom het bos niet meer zien

Welkom bij startpunt Fleringerveld Fleringerveld stamt van 'Fletharrote': ontgonnen, moerassig land. Ooit verwerkten bewoners hier vlas tot hennep. Een markegebied, waar schrale heidegronden, essen en natte beekdalen met elkaar verbonden zijn. In het oosten vind je opde Fleringeres de legendarische Kroezeboom: één van de oudste en bekendste bomen van ons land die vroeger dienst deed als grensmarkering (kruisboom) en bedevaartsoord. Natuurlijk bezoek je Herinckhave en wandel je over het oeverpad langs de Fleringer Molenbeek, die dwars door het landgoed stroomt en de grachten voorziet van water. Hier groeien typische planten als bosanemoon en het felgele speenkruid. Pluk de dag!

Welkom in het Nationaal Landschap Noordoost-Twente

U staat bij het begin van enkele rondwandelingen vanaf startpunt Fleringerveld.

Het Fleringerveld was ooit moerasland, waar de inwoners van omringende dorpen vlas tot hennep verwerkten. In het zuiden ligt het honderd jaar oude Kanaal Almelo-Nordhorn, waar slechts enkele jaren schepen hebben gevaren. In het oosten staat de legendarische Kroezeboom op de Fleringer esch. De havezate Herinckhave is de meest markante plek aan de rand van de akkers. De havezate bestaat uit een huis met een gracht eromheen, een huiskapel en een watermolen. Dwars door het landgoed stroomt de Fleringer Molenbeek, die wordt gevoed door ijzerrijk kwelwater. Dit is goed te zien aan de roestbruine kleur van het water. Langs de beek groeien typische planten als bosanemoon en speenkruid.

Routes

Kaart Fleringerveld.jpg

Advertisement