Advertisement

Routes Glane.jpg
X99.jpg

Glane is een startpunt in de gemeente Enschede in Overijssel. Ten oosten van het startpunt liggen de startpunten Overdinkel en Driland, in het noordoosten Zuidkamp, Lonneker en Ledeboerpark, in het (zuid)westen Stokhorst en Glanerbrug-Gleis, in het zuidoosten Glanerbrug-Gleis en Aamsveen en De Tip, Losser en Erve Kraesgenberg in het noorden. De routes vanaf dit startpunt staan aangegeven op het keuzepunt X26.

Kaart

Om de routes vanaf het startpunt Glane op de kaart te bekijken of te downloaden klik hier.

Beschrijving

In het voetspoor van textielarbeiders en Syriërs

Welkom bij startpunt Glane In het Losserse kerkdorp Glane kwamen eind 19e eeuw veel mensen uit Noord-Nederland wonen om vlak over de grens in de Gronause textielindustrie te werken. Op de wandelroutes treed je in het voetspoor van deze textielarbeiders op hun dagelijkse gang naar de fabrieken. Je zult zien dat het voormalige fabrieksterrein van Spinnerei Deutschland in Gronau nu met woningen is bebouwd, maar dat het tramtracé Gronau - Glane is gebleven. Daarnaast word je aandacht getrokken door het bijzondere gebouw St. Ephrem de Syriër (vroeger St. Olafklooster). Een belangrijke plek voor Syrisch-Orthodoxe gelovigen die hier als gastarbeider of vluchteling zijn gekomen.

U staat bij het begin van enkele rondwandelingen vanaf startpunt Glane.

In het Losserse kerkdorp Glane kwamen eind 19e eeuw vele mensen uit noord Nederland wonen om vlak over de grens in de Gronause textielindustrie te gaan werken. De wandelroutes vanaf hier volgen als het ware de dagelijkse gang van de textielarbeiders naar hun fabrieken. Het voormalige fabrieksterrein van Spinnerei Deutschland in Gronau is nu met woningen bebouwd, maar het tramtracé Gronau - Glane is gebleven. Het bijzonder gebouw St. Ephrem de Syriër van de Syrisch-Orthodoxe kerk tussen Glane en Glanerbrug blijft een opvallende verschijning in dit landschap.

Routes

Kaart Glane.jpg

Advertisement