Advertisement

Routes Glanerbrug-Gleis 1.jpg
Routes Glanerbrug-Gleis 2.jpg
X60 Gronau.jpg

Glanerbrug-Gleis is een startpunt in de gemeente Gronau in Overijssel. Ten zuiden van het startpunt ligt Aamsveen, in het noordoosten Glane en Overdinkel, in het westen Stokhorst, in het zuidwesten Stroinkslanden en Smalenbroek, en De Tip in het noorden.

Kaart

Om de routes vanaf startpunt Glanerbrug-Gleis op de kaart te bekijken of te downloaden klik hier.

Beschrijving

Laat het water je bij deze grens niet begrenzen

Welkom bij startpunt Glanerbrug. Wist je dat de grens tussen Nederland en Duitsland hier gevormd wordt door een beek? De Glanerbreek stroomt vanuit het Aamsveen naar de Dinkel in Losser. Aan beide kanten van de beek staan zandstenen grenspalen. Glanerbrug heeft zijn eigen treinstation, een gezellige winkelstraat , de uit 1902/1903 gedateerde rooms-katholieke kerk Onze Lieve Vrouw van de heilige en een bijzonder tankstation die is gebouwd in 1961 naar Amerikaanse stijl. Het is een klein dorp, maar heeft een hemelse aantrekkingskracht. Op 7 april 1990 viel een meteoriet door4 het dak van een woongebouw . de plek van het huis is nu gemarkeerd met een zwerfkei met plaquette.

Groene parel in stedelijk gebied

Welkom bij startpunt Glanerbrug. Deze oude grensplaats heeft lang een belangrijke rol gespeeld in het grensverkeer van handelaren, kooplieden en textielarbeiders, die in de Gronause fabrieken hun geld verdienden. Glanerbrug, dat nu deel uitmaakt van de gemeente Enschede, heeft met de komst van de vinexlocatie Eschmarke een enorme uitbreiding gekregen. Een smalle ecologische verbindingszone aan de westzijde met onder andere het Babybos (1) - in beheer van Landschap Overijssel - vormt een waardevolle groene corridor in deze stedelijke bebouwing. Ook de route langs een deel van de Glanerbeek is aangenaam afwisselend.

Routes

Kaart Glanerbrug-Gleis.jpg

Advertisement