Advertisement

Kristalbad Routes 1.jpg

Routes Kristalbad 2019

Kristalbad is een startpunt in de gemeente Enschede in Overijssel. Ten noorden van het startpunt liggen de startpunten Spoorfietsen, Groot-Driene en Lonnekermeer, ten westen Genseler, Oele en Delden, ten oosten liggen Hof Espelo, Ledeboerpark, Twekkelerveld, Bolhaar en Roombeek en ten zuiden liggen Boeldershoek, Twekkelo, Boekelo en Usselo.

Kaart

Om de routes vanaf het startpunt Kristalbad op de kaart te bekijken of te downloaden klik hier.

Beschrijving

Waterberging, waterzuivering en ecologisch zebrapad

Welkom bij startpunt Kristalbad. Het Kristalbad helpt de wateroverlast in Enschede tegengaan. Er kan in totaal maar liefst 187.000 m³ water worden geborgen, 70 Olympische zwembaden vol. Water wordt hier op biologische wijze gezuiverd door natuurlijke filters als riet, lucht en licht. Daarnaast heeft het Kristalbad de functie van ecologische verbindingszone voor onder andere kikkers, salamanders en hagedissen, waterspitsmuis, boommarters, bunzing en das. Een interessant gebied om van dichtbij te bekijken, toch? Dit kan vanaf de twee uitkijktorens (let op: de zichtlijn tussen de torens geeft aan waar vroeger de Elsbeek liep), op de paden en het vlonderpad over het water. Kloar? Lopn!

Routes

Kristalbad Kaart.jpg

Advertisement