Advertisement

Lonneker Routes 2.jpg

Routes beginnende vanaf startpunt Lonneker

Keuzepunt X16

Lonneker is een startpunt in de gemeente Enschede in Overijssel. Ten westen van het startpunt ligen de startpunten Greftenberghoek, Hof Espelo en Zuidkamp, ten oosten liggen De Tip, Steenfabriek en Losser, ten noorden Lonnekerberg, Doppler en Vliegbasis Twente, en Roombeek, Enschede en Stokhorst in het zuiden.

Beschrijving

Echt woar, hier is 'n bölt te zeen!

Welkom bij startpunt Lonneker. Het dorp Lonneker werd in 1811 een zelfstandige gemeente, gevormd uit het voormalige richterambt Enschede. Deze omgeving is rijk aan verscheidenheid en schoonheid! Wandel richting de Lonnekerberg, een heuvelachtig bosgebied met het hoogste punt van maar liefst 60 meter. Heb je deze beklommen en vleugels gekregen? Stap dan flink door en waag je aan een rondje om Vliegbasis Twenthe. Zoek je liever de stilte, loop dan de route richting Enschede, door de bossen en langs de Lonnekermolen. Die werd gebouwd in 1851 nadat de oudere molen in 1847 was afgebrand. In 2016 liep de Lonnekermolen opnieuw brandschade op, maar nu kon de molen worden gerestaureerd.

Welkom in het nationaal landschap Noordoost-Twente

U staat bij het begin van enkele rondwandelingen vanaf startpunt Lonneker.

Eenmaal op het dorpsplein van Lonneker aangekomen waant u zich in een haast brinkachtige omgeving. Een kerk, een muziekkoepel en een horecagelegenheid met een schitterende veranda bepalen het beeld. Lonneker wordt omringd door diverse landgoederen van textielfamilies, die er hun landhuizen bouwden: Stokhorst, de Welle, de Hoge Boekel, de Vieker. Wandelen in en om Lonneker betekent dat u overmijdelijk de nabijheid van Vliegveld Twente - waarvan de militaire functie inmiddels is opgeheven - gewaar wordt. Bij de Lonnekermolen kunt in het seizoen op zaterdagen (pannenkoeken)meel kopen. Op de route door de Lonnekermarke wandelt u op speciaal aangelegde boerenlandpaden.

Routes

Lonneker Kaart.jpg

Advertisement