Wikia

Routes Loolee
Routes Loolee 2
H96

Loolee is een startpunt in de gemeente Borne. De routes van dit startpunt kruizen met de routes van de startpunten: Zenderen, Demmershoek, Albergen, Vossenveen, Huize Almelo en Hertme.

Kaart Edit

Om de routes vanaf het startpunt Loolee op de kaart te bekijken of te downloaden klik hier

Beschrijving Edit

Soms is het niet erg als plannen in het water vallenEdit

Welkom bij startpunt Loolee. Wie houdt van stevig doorstappen, heeft hier een prachtig startpunt voor een paar bijzondere routes. In het agrarische gebied tussen Zenderen, Almelo en Albergen heeft Waterschap Vechtstromen er alles aan gedaan om de afwatering te verbeteren en landelijk en stedelijk water te scheiden. Eerst is het Lateraalkanaal gegraven en de Loolee verbreed, later zijn de Bornsebeek en Oude Bornsebeek opnieuw gegraven. Sinsdien zijn het landschap en de natuur hier ingrijpend veranderd. Als wandelaar heb je het rijk en kun je bovendien genieten van een rijk planten- en dierenleven!

Welkom in het nationaal landschap Noordoost-TwenteEdit

U staat aan het begin van enkele wandelroutes vanaf startpunt Loolee.

Dit startpunt is uitgangspunt voor een paar bijzondere routes voor stevige doorstappers. In het agrarische gebied tussen Zenderen, Almelo en Albergen heeft het waterschap Regge en Dinkel veel waterwerken uitgevoerd. Rond 1980 werd het Lateraalkanaal gegraven en de Loolee verbreed om Almelo en omgeving van wateroverlast te bevrijden. Vanaf 1990 is het Bornsebeekplan uitgevoerd en zijn de Bornsche Beek en Oude Bornsche Beek opnieuw gegraven zodat ook Borne en Hengelo een betere afwatering kregen. Door de scheiding van landelijk en stedelijk water is de waterkwaliteit verbeterd. De bijbehorende natuur- en landschapsplannen zorgden voor een rijk planten- en dierenleven en herstel van de prachtige omgeving. Als wandelaar heeft u het rijk alleen op de zandwegen of op schouwpaden langs het water.

Routes Edit

Kaart Loolee