Advertisement

Routes Tusveld.jpg
Routes Tusveld 2.jpg

P69 Almelo.jpg

Tusveld is een startpunt gelegen ten zuiden van Almelo in de gemeente Almelo in Overijssel. Ten westen van het startpunt liggen de startpunten Mokkelengoor, Ypelo en Wisselmaat, ten noorden de startpunten Huize Almelo en Mariaparochie, in het zuiden Delden, Azelo en Bornerbroek, en Zenderen, Zwanenhof en Hertme in het oosten.

Kaart

Om de routes vanaf het startpunt Tusveld op de kaart te bekijken of te downloaden klik hier

Beschrijving

'Tus prachtig wandelen hier. En da's geen spelfout

Welkom bij startpunt Tusveld. Dus.... daar sta je dan. Goede keus hoor, want bij dit startpunt beginnen drie wandelroutes: langs beek 'De Doorbraak', door het Nijreesbos en over de Tusvelderes. Het bijzondere is dat je wandelt over historische gronden uit de tijd dat Bornerbroek nog 'Bie den Brooke' heette. Brook of broek betekent moeras. Dat was het: drassig, laaggelegen gebied tussen landgoed Twickel en Almelo. Nu loop je over mooie wegen met veel oude bomen en een bijzondere afwisseling van bos en open plekken. De naam Nijrees'bos' is dan ook een beetje misleidend, want een groot deel bestaat uit agrarisch grasland. Reeën zijn er blij mee, misschien zie je er wel één!

Afwisselend wandelen bie den brooke

Welkom bij startpunt Tusveld. In de omgeving van Bornerbroek is het prachtig wandelen. Bij dit startpunt, aan de oostzijde van het dorp, beginnen vier wandelroutes langs De Doorbraak (1), door het Nijreesbos (2) en over de Tusvelder Es (3). De routes leiden u over historische gronden uit de tijd dat Bornerbroek nog 'Bie den Brooke' heette, een drassig en laag gelegen gebied tussen het landgoed Twickel en Almelo. Het gebied wordt gekenmerkt door mooie wegen met veel oude bomen met een bijzondere afwisseling van bos en open plekken. Zo bestaat het Nijrees 'bos' voor een groot gedeelte uit agrarisch grasland. De combinatie is een ideale leefomgeving voor de vele reeën in het bos.

Wandelnetwerk Twente koppelt honderden kilometers gemarkeerde rondwandelingen aan elkaar. U kunt de gekleurde pijlen volgen voor een rondje van 3 tot 10 kilometer lengte, of zelfs een route uitstippelen met behulp van de genummerde keuzepunten. In Twente zijn meer dan 150 wandelstartpunten, met een informatiepaneel en parkeergelegenheid voor de auto. Respecteer de regels in de wandelgebieden:

  • Honden toegestaan, mits aangelijnd (tenzij anders staat aangegeven)
  • Afval meenemen
Veel wandelplezier!

Routes

Kaart Tusveld.jpg

Advertisement