Advertisement

Routes Zielakkers 1.jpg
Routes Zielakkers 2.jpg
C81.jpg

Zielakkers is een startpunt gelegen tussen Geesteren en Westerhaar-Vriezenveensewijk in de gemeente Tubbergen in Overijssel. Het ligt naast het Zalencentrum Spalink. Ten westen van het startpunt liggen de startpunten De Pollen en Engbertsdijksvenen, ten noorden het startpunt Langeveen, en Geesteren en De Huijer in het zuidoosten.

Kaart

Om de routes vanaf startpunt Zielakkers te bekijken of te downloaden klik hier.

Beschrijving

Akkeren met allesbehalve je ziel onder je arm

Welkom bij startpunt Zielakkers. Zielakkers heet de weg langs het Geesters Stroomkanaal in West-Geesteren. Dit kanaal zorgt voor de waterafvoer op de ontgonnen dalgronden, waar eens levend hoogveen groeide, naast bos en andere 'weuste grond'. Boeren gebruikten het hout om te stoken en huizen te bouwen, en heideplaggen om het land te bemesten. In de 15e eeuw begonnen de monniken uit Sibculo met het afgraven van Veen. Na de ontginning werd boekweit en rogge verbouwd. Vanaf dit startpunt wandel je langs veenresten en verkaveld boerenland. De routes richting Langeveen en de Duitse grens voeren je over graspaden langs de Itterbeek en de Broekbeek, tussen weiden en aardappelvelden.

U staat bij het begin van enkele rondwandelingen vanaf startpunt Zielakkers

Zielakkers is de naam van de weg langs het Geestersche Stroomkanaal in West-Geesteren. Het Stroomkanaal zorgt voor de waterafvoer op de ontgonnen dalgronden, waar eens het levend hoogveen groeide. Het veen heeft zich na de laatste ijstijd ontwikkeld. meer dan tienduizend jaar geleden. Het is in de 15e eeuw op initiatief van de monniken uit Sibculo grotendeels afgegraven. Vanaf dit startpunt kunt u een route volgen die zowel door de veenresten als door het verkavelde boerenland voert. Andere routes gaan richting Langeveen en de Duitse grens. U loopt over graspaden langs de Itterbeek en de Broekbeek en kijkt uit over weiden en aardappelvelden.

Routes

Kaart Zielakkers.jpg

Advertisement